Dag 6 De gevreesde dag……. - Reisverslag uit Troiţa, Moldavië van leersum4moldavie2016 - WaarBenJij.nu Dag 6 De gevreesde dag……. - Reisverslag uit Troiţa, Moldavië van leersum4moldavie2016 - WaarBenJij.nu

Dag 6 De gevreesde dag…….

Door: jeannine & Robbert

15 Juli 2016 | Moldavië, Troiţa

En daar was hij dan, de gevreesde dag 6, waarin we de eikel in de groep zouden kunnen tegenkomen. Ik (Robbert) vrees dat ik het wel eens zou kunnen zijn in de ogen van de jongeren. Daarom de dag maar geëindigd met een serieus groepsgesprek, waar we naar ons idee prima uitgekomen zijn.
De dag begon weer om 7.30 uur voor een aantal onder ons. De rest blijkt steeds meer opstartproblemen te hebben, maar ook dat zal morgen wel weer anders zijn. Hard aan de slag gegaan met zijn allen op de bouw. Weer meer beton storten, maar snel werd duidelijk dat de inkoop niet echt handig was gedaan. Er stonden stenen die nodig zijn om de muren meer op te metselen, maar nog slechts 6 zakken cement waar nog een halve fundering mee moet worden gemaakt. Geld voor meer bouwmateriaal bleek er niet meer te zijn, dus maar even een spoedoverleg ingelast (inclusief een noodoproep naar Marjan) en gevraagd wat er nodig was om door te kunnen gaan. We hebben tenslotte nog extra geld beschikbaar maar een voorwaarde was wel dat het echt aan de bouw besteed zou worden. 20 kilometer gereden om drie geldautomaten leeg te trekken, en voor zo’n € 950,- een flinke partij hout, een vrachtwagen vol witte stenen en 4 ton cement aan laten rukken. Hadden we dat soort prijzen maar in Nederland.
De bouw vordert snel. Er wordt zelfs al flink gemetseld aan de funderingsmuur. Iedereen werkt hard en wisselt elkaar goed af. Dat is ook echt nodig in deze hitte. Vandaag was het 33 graden en morgen wordt het zelfs 35 graden. Drinken gaat de hele dag in hoog tempo door, plassen minder, want we raken het vocht wel op een andere manier kwijt.
Na de siësta, waarin Sander drie nieuwe vriendinnetjes tijdens het slapen krampachtig vasthield, weer met frisse zin naar de bouw waar we weer snel de gang hadden. Iedereen had al snel zijn taak en de zweet druppels op zijn hoofd staan. Ook hebben we de dikste man van Moldavië gespot. Deze beste man kwam het hout afleveren (zie foto).
We hadden ook goed en leuk nieuws voor de groep…. We gaan zaterdag naar een aquapark om even heerlijk af te koelen (met 36 graden is dit best lekker) en daarna lekker shoppen in de shoppingmall in Chisinau. Iedereen kijkt vooral uit naar het aquapark!
Als alles goed is gaan Robbert en ik (Jeannine) volgende week een middagje naar Sculeni, hier staat het gebouw waar we allebei al geweest zijn om daar te bouwen. Het lijkt me zo gaaf om daar weer even terug te gaan om te kijken hoe het daar nu is. Daar heb ik drie uur in de auto , met airco wel voor over.

PS. We hebben ook Maud met Willem even vastgelegd. Hij begint ook al te luisteren naar zijn nieuwe naam.

• 15 Juli 2016 - 09:34

Theo En Suze De Wit:

Jarige Jeroen, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Met elkaar een fijn dag gewenst!!!!
    Met plezier lezen we jullie verslagen!! Ga zo door!!! Groetjes Theo en Suze

• 15 Juli 2016 - 09:48

Evelyn :

Hallo!

Groot respect voor jullie allemaal! In die tropische hitte zo zwaar werk doen. Ik neem mijn denkbeeldige petje af. Heerlijk dat jullie morgen even lekker kunnen ontspannen en afkoelen in het aqua park. Zeer verdiend. Wat gaat de tijd snel! alweer bijna een week zijn jullie weg. Dank voor alle mooie verslagen.

• 15 Juli 2016 - 09:55

Marjan:

Jeroen gefeliciteerd!!!!!!

• 15 Juli 2016 - 10:23

Loek:

Beste allemaal,
    Zo te horen en te lezen gaat het bij jullie niet anders dan destijds bij ons. Ziek, gammel, zweten, werken, slapen, storten, enz.
    De temperaturen zijn er ook weer redelijk hoog en inderdaad raak je zo ook je overtollige kilo's wel een beetje kwijt.......soms is dat ook wel meegenomen

• 15 Juli 2016 - 10:32

Hetty:

Van harte feliciteerd Jeroen met je 17e verjaardag!!
    Maak er daar maar een gezellig feestje van, dan doen wij dat hier....
    Groetjes van de Grifjes

• 15 Juli 2016 - 11:30

Francien:

Lieve Jeroen, hoe bijzonder is dit, je 17de verjaardag vieren in Moldavië, deze verjaardag vergeet je nooit meer! Voelt wel een beetje raar vandaag zonder jou aanwezigheid moet ik eerlijk zeggen, maar wat zijn we trots op jou dat je daar nu bent samen met 16 andere kanjers!!! Vanmorgen toch wel een ontbijtje op bed gehad hoop ik..

Dag 6 is achter de rug, gelukkig!!
    De "eikel" is bekend, wel een gouden "eikel" trouwens!!
    Ga dr maar aanstaan, met 14 jongeren op reis, petje af, Robbert, Jeaninne en Anja!
    Hoe is het dames, kunnen jullie de mannen nog een beetje op afstand houden, Fleur., moeders wil wel graag dat je singel terugkomt, en Maud, wat fijn dat je papa Willem daar ook hebt, veilig gevoel hoor..
    Wat wordt er hard gewerkt zeg, heerlijk en welverdiend om het weekend rust te nemen, even af te koelen en ff lekker shoppen voor de dames, gaan de mannen mee of wordt het een terrasje pakken?
    Geniet ervan, wij drinken vanavond een sapje op de jarige!
    Bedankt weer voor jullie leuke verslag.

• 15 Juli 2016 - 12:10

Gerda:

Jeroen, gefeliciteerd met je verjaardag maak er een leuke dag van.

• 15 Juli 2016 - 12:43

Walter, Jacqueline, Harmen En Niels:

Fijn om opnieuw een verslag te kunnen lezen. Ook al zijn we dan niet in de buurt, we kunnen op deze manier toch meeleven.

En die 950 Euro voor extra bouwspullen, die wordt in onze ogen zeer goed besteed! Qua logistiek mag het dan in Moldavie allemaal anders gaan, gelukkig kon dit wel snel geregeld worden. Dan kunnen de klussers tenminste doorgaan. Op de foto's is de vooruitgang goed te zien.

Hoe lopen de kinderactiviteiten? Zou leuk zijn om daar ook eens iets meer over te horen.

Jeroen, van harte gefeliciteerd met je 17e verjaardag! Maak er maar een feestje van met zijn allen. Als het goed is, heeft er iemand ballonnen in de koffer :)

Arjan en Hendrik, we missen jullie wel als 'harde werkers' in Leersum, maar supertof dat jullie je inzetten voor de mensen in Moldavie. Enne, dit geldt natuurlijk voor de hele groep ;).

Geniet van de siesta & maak er wat gezelligs van!

• 15 Juli 2016 - 12:58

Yvonne:

Wat een gezelligheid daar in t verre Moldavië!
    Je verjaardag vieren daar is wel heel bijzonder.
    Doors deze leuke verslagen beleven we het allemaal mee.
    En Eveline, dat zonder je telefoon...
    Veel plezier nog met z'n allen. Maar dat komt wel goed!
    Gr Yvonne.

• 15 Juli 2016 - 13:03

Yvonne:

Ik vergeet helemaal te feliciteren!!
    Bij deze, Jeroen..

• 15 Juli 2016 - 14:29

Esther En Jan:

Wederom een mooi verslag.... Zo proberen we een
    beetje te voelen wat jullie meemaken. Maar
    volgens mij geldt ook hiervoor dat je er gewoon
    bij moet zijn om dit te snappen.
    Jeroen van harte met je 17e verjaardag en deze dag
    zal je niet snel vergeten.
    Veel plezier morgen op jullie ontspanningsdag!
    Jullie zijn dan alweer op de helft.
    En Floor wij zijn een weekendje weg maar denken
    wel aan je xxx

• 15 Juli 2016 - 16:33

Lia:

Wat fijn om jullie zo te kunnen volgen wat een werk en pff.... kan hier bijna de warmte voelen!!
    Fijn dat jullie morgen even kunnen afkoelen.

Trouwens wat een gezellige huisdieren hebben ze daar!

Petje af voor jullie allemaal.

En Robbert laat me nooit meer zo schrikken Sander met drie meisjes!
    Veel plezier en sterkte op zijn tijd voor jullie allemaal.
    Groet Lia.

• 15 Juli 2016 - 20:41

Astrid En Piet:

Hoi allemaal,

Jeroen van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Wat een leuke verslagen, altijd leuk om te lezen. En het gaat echt op z'n "Moldavisch" Mooi dat jullie wel verder kunnen, met de nieuwe materialen. Heel veel plezier morgen op jullie wel verdiende dagje vrij.

Doe ze van ons ook de hartelijke groeten in Sculeni.

Veel liefs kanjers,
    Piet en Astrid

• 15 Juli 2016 - 21:06

José & Sterre:

Hallo BIKKELS!

Haha ja die foto van Sander, erg leuk!

Sterre is erg nieuwsgierig naar de slaapplaatsen van de meisjes en hoe de kinderen zijn ?

Wat heerlijk gasten, dat jullie morgen gaan shoppen en zwemmen met zoveel glijbanen. Sterre begrijpt niet dat dit kan? Het Is toch heel arm?
    Maar gunt het jullie van harte haha
    Kim en allemaal geniet van deze wel verdiende dag!
    Ik heb heel erg veel respect voor jullie ALLEMAAL. Vol bewondering lees ik de verslagen en vergroten wij elke foto. Kim ook je sms bericht Is bij ons en Denise binnen gekomen. Héééél fijn om te lezen!!!

Jeroen Happy B-day, wat bijzonder joh je 17e verjaardag in Moldavië.
    Laat je maar lekker verwennen!!

Oh ja Kimmie ik had je bijna opgegeven bij VVS.
    Maar Jens zegt, dat het beginnersgeluk is.

• 15 Juli 2016 - 21:11

Sterre Jose:

• 15 Juli 2016 - 23:19

Steef:

Hoi allemaal ,

Leuk om de foto's te zien en de verslagen te lezen
    Blijf het zeggen respect voor alles wat jullie
    daar verrichten....en met die hoge temperaturen .
    Dus dat dagje morgen aqua park is zeker verdiend
    Geniet ervan met zijn allen ;)
    Groetjes allemaal en Kim natuurlijk een dikke kus.

• 16 Juli 2016 - 04:37

Gert:

Foutje moet kunnen baas. Toch snelle actie en opgelost, knap hoor.
    Na zware arbeid is het nog lekkerder ontspannen. Geniet ervan samen. Jullie mogen trots zijn hierop. Keep the spirit!!

• 16 Juli 2016 - 14:21

Anton En Attie:

leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en beleven en dat onder moeilijke omstandigheden. stuur gerust wat zon en warmte deze kant op. veel plezier op jullie rustdag.
    groeten Anton en Attie

• 17 Juli 2016 - 12:36

Mdick En Margriet Van De Lagemaat :

Hallo Anja (en de andere harde werkers)

Ruim een week voorbij,zijn jullie tevreden hoe het allemaal loopt ??

hier hoopt Dick morgen 60 te worden,
    en hoop Anja dat je volgende week weer heelhuids terug ben om dat te gaan vieren,

Succes in jullie laatste week,

Groeten van de fam van de Lagemaat

• 17 Juli 2016 - 15:21

José :

Hoi allemaal!

Wat een feestje gisteren dat jullie wifi hadden en daardoor ook wij via facetime een bericht mochten ontvangen! :)))
    Geweldig leuk om Kim en Fleur te zien en te spreken, aan het zwembad.
    Ook vandaag lekker genieten van jullie vrije dag en dan nog een klein weekje bikkelen.
    Succes allemaal,
    Go for it!