Dag 7 Een feestelijke dag - Reisverslag uit Troiţa, Moldavië van leersum4moldavie2016 - WaarBenJij.nu Dag 7 Een feestelijke dag - Reisverslag uit Troiţa, Moldavië van leersum4moldavie2016 - WaarBenJij.nu

Dag 7 Een feestelijke dag

Door: jeannine

17 Juli 2016 | Moldavië, Troiţa

Hiep hiep hoeraaaa, onze Jeroen is jarig! We waren op tijd op de bouw, de zon schijnt weer,
en we zijn gaan zwemmen. Vandaar de feestelijke dag.
Als iedereen een beetje wakker aan het worden is komt er een ’happy birthday’ liedje vanuit
de kamer. We feliciteren allemaal Jeroen. Hij wilde liever niet dat we op dit tijdstip (07.00)
voor hem gingen zingen… (wat raar). Nadat we allemaal op tijd op de bouw waren,
begonnen we weer met beton en cement maken. Een aantal mannen gingen de muur verder
metselen en iedereen had zo de gang weer. De meiden gingen de kamer waar we altijd eten
versieren, ook werden de slingers en ballons buiten opgehangen. De plaatselijke bevolking
had een taart/cake voor Jeroen gebakken. Er werd nog een soort gelei er over gedaan en er
werd een chocoladereep geraspt als topping. Tot slot deden wij de Nederlandse kaarsjes met
17 er bovenop. Jeroen zijn stoel was ook nog versierd en de plaatselijke bevolking had de
letters Jeroen en happy birthday op een bord achter zijn stoel gehangen. Met het ontbijt
hebben we hem toegezongen en de kaart van thuis gegeven. Francien hij vond hem stiekem
erg leuk en erg lief hoor! Ook de kinderen hadden een aantal kaarten voor hem gemaakt. Na
het ontbijt nog even door gebuffeld op de bouw en gingen de meiden Floor, Fleur, Kim en
Sofie een hek schilderen bij een oud vrouwtje verder in het dorp. Het was ruim een kwartier
lopen. Later ben ik er ook heen gelopen (Jeannine) en zie je in het dorp echt verschil van
huizen. Groot, klein, arm en wat rijker. Het was wel een mooie wandeling en we hebben
gelijk onze beweging voor vandaag gehad. Nadat het hek mooi wit en groen was kregen we
nog een ijsje uit het plaatselijke winkeltje. Wij als nieuwsgierige Hollanders namen even eenkijkje in het winkeltje… Nadat we het middageten op hadden was het weer tijd voor de
siësta, tja dit wendt snel genoeg. Met zweet op ons voorhoofd gingen we daarna weer naar
de bouw, wat een hitte en iedereen ging snel in de schaduw zitten totdat we konden
beginnen. En ja wel daar was het onverwachte leuke nieuws! We gingen niet bouwen maar
zwemmen in de rivier. We wisten niet hoe snel we onze zwembroeken en bikini’s aan
moesten doen. Overal kwamen busjes vandaan, waaronder die van Willem de aannemer, en
zo gingen we ongeveer 8 km verder naar de rivier. We zijn blij dat we dit verhaal nog kunnen
navertellen want wat kunnen die mensen rijden (niet dus!!!) Bij de rivier lagen de mannen en
Eveline al snel in het water. De rest ging lekker zonnen. Op een gegeven moment kwam er
een vloek uit het water van Hendrik met daar achteraan ’Ik heb water ingeslikt!’ We zijn
benieuwd hoe hij zich morgen voelt. Robbert trakteerde nog even op een ijsje en het feest
was compleet. Toen we terug waren was het tijd voor het avondeten. Jeroen moest met zijn
ogen dicht als eerst naar binnen. Daar stond een gekochte taart met vuurwerk voor hem
klaar. Wat zijn het toch schatten van mensen hier! Nog even lekker buiten gezeten en daarna
lekker slapen want morgen gaan we naar het aquapark!

Groetjes, en een dikke knuffel aan het thuisfront!