Dag 9 - Reisverslag uit Troiţa, Moldavië van leersum4moldavie2016 - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Troiţa, Moldavië van leersum4moldavie2016 - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: Maud & Floor

17 Juli 2016 | Moldavië, Troiţa

Hallo Allemaal!
Na het incident van gisteravond, duurde het even voordat iedereen naar bed ging, maar
uiteindelijk is zowat iedereen de nacht goed doorgekomen, op wat dromen na. Vanochtend
konden we voor het eerst uit slapen (tot 09.30) en daar heeft iedereen goed gebruik van
gemaakt! Toen wij gingen ontbijten, vertelde onze tolk Marc dat hij wist wie de boefjes
waren, en dat hij er voor zou zorgen dat we onze gestolen spullen terug zouden krijgen. Zo
gezegd zo gedaan, en kregen wij een deel van onze spullen terug. Anja en Maud waren nogal
zenuwachtig aangezien de USB ,die Anja mee had voor de presentatie die we zouden houden
in de kerk, was gestolen en nog niet was teruggebracht. Dus waren ze 10 minuten voordat
de kerk begon druk bezig met het overzetten op een andere USB, maar aangezien het
internet hier nogal sloom is, duurde dat wel ff! In de kerk was het aardig benauwd, en dan
moet je 1 uur lang klappen op de muziek.. dat is niet niks! We hebben ons allemaal
voorgesteld via de presentatie en dat verliep allemaal goed. Ze waren erg onder de indrukover hoeveel vee er per agrarisch bedrijf is in Nederland! Eenmaal uit de kerk, riep Marc (de
tolk) ons bij hem. De kinderen die bij ons hadden ingebroken zouden hun excuses aan
komen bieden. Het bleek te gaan om onze buurtjongetjes van 2 huizen verderop, van 6 & 9
jaar. Het jongetje van 6 durfde slecht en rende huilend weg, dus heeft zijn broer het alleen
gedaan. Daarbij gaf hij ook nog wat spullen die bij ons ontbraken, maar alle zakjes
medicijnen zijn niet teruggebracht. Na de lunch kwamen de Moldavische jongens met het
idee om naar de rivier te gaan, 8 kilometer verderop. Gezien het warme weer stemde wij
hiermee in. Marc is drie keer heen en terug gereden om ons allemaal te brengen, en heeft
ons aan het einde van de dag ook weer opgehaald. Thuis stond er weer pizza voor ons klaar,
dit keer met gehaktballen.
Kortom een rustige, gezellige en vooral warme dag.

• 17 Juli 2016 - 21:33

Esther:

Wat een feest, 3 verslagen achter elkaar. Maar wat is er veel gebeurd. Jullie blijft niets bespaard. Maar komen er vast sterk uit met elkaar.
    Wat geweldig dat er zoveel werk wordt gemaakt van de verjaardagen. Leuk om de foto's te zien. Ook de ontspanningsfoto's zijn fijn om te zien.
    Het is nu nog even een weekje hard werken. We zijn benieuwd of het project al vordert maar daar zullen vast nog wel foto's van komen.
    Jullie zijn al over de helft dus voor ons thuis is het aftellen al begonnen. Qua warmte gaan we het de komende dagen ook in Nederland beleven, alleen is onze arbeid niet zo pittig als bij jullie. Respect......
    Bedankt voor jullie verslagen tot nu toe! Liefs

• 17 Juli 2016 - 23:13

Henk En Liesbeth:

Lieve allemaal, nog even voor het slapen gaan kijken of er nog nieuws is vanuit Troita. En ja hoor wij worden weer helemaal bijgepraat. Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Wat een belevenissen !
    Verjaardagsfeest, zwemparadijs, shoppen, plezier in de bus maar dan bij terugkomst schrik, ongeloof en teleurstelling. Wat moeten jullie veel schakelen!! Wat een kanjers zijn jullie met elkaar. Mooi om jullie als groep te zien in de kerk. Maar we begrijpen dat na alle opwinding, de intensieve kerkdienst ( klinkt goed hoor klappen en muziek, maar ja in die warmte....) het heerlijk was om weer het water in te duiken.
    Morgen wacht weer de bouw. Veel succes. We hopen dat er misschien nog wat meer kinderen komen waar jullie ook nog wat voor mogen betekenen. Boefjes van 6 en 9, hoe moeilijk hebben de kinderen het daar.
    Nogmaals heel veel succes en plezier de komende dagen. Wij kijken weer uit naar de verhalen en foto's.
    Jeannine, dikke knuffel terug en veel liefs voor jullie allemaal. Henk en Liesbeth.

• 18 Juli 2016 - 00:31

José :

Inderdaad...ook ik nog even snel kijken of er bericht vanuit Moldavië Is. En ja hoor zelfs 3 stuks!
    Weer héél fijn om te lezen.
    Ik wens jullie allen een goede nacht, slaap zacht.....
    Zonder al te veel nare dromen, alleen mooie die uit mogen komen.

Trusten Kanjer(s)

• 18 Juli 2016 - 08:14

Sterre:

Hallo allemaal
    Ik wou nog even een berichtje sturen
    Zodat jullie zometeen horen
    Dat ik er ook nog ben

• 18 Juli 2016 - 11:18

Opa & Oma Jetten:

Hoi Kim,

Wij volgen al jullie berichten en foto's.
    En vinden het super goed wat jullie doen.
    Nu kun je goed het verschil zien tussen arm en rijk.
    Dat zal niet altijd even makkelijk zijn.
    Veel succes de laatste dagen. Groetjes voor allemaal en dikke knuffel Kim!

Liefs,

Opa & Oma

• 18 Juli 2016 - 13:44

Francien:

Lieve allemaal,

Jullie maken wel wat mee zeg, goed om te lezen dat jullie ervoor elkaar zijn!
    "Fijn" dat de "boefjes" bekend zijn, kan me voorstellen dat er anders een soort van onrust blijft overheersen.
    Vandaag weer maandag, verder met waar jullie vrijdag gebleven zijn, ik hoop dat jullie deze week wat meer kinderen hebben om te vermaken.
    Inmiddels loopt de temperatuur hier ook op en lijkt het deze week zelf tropisch te worden.
    Hoe is het afgelopen met de slok water die Hendrik heeft binnengekregen?
    En blijft de rest ook gespaard van de buikloop, zou wel heeeeel erg fijn zijn!!
    Ik denk dat jullie voorlopig ook geen pizza meer willen, Jeannine, dit keer geen aardappelsoep op het menu? Wat gaaf trouwens dat jij een Robbert het plan hebben om een bezoek te brengen aan het vorige project, hier thuis een dochter die wel wat "jaloers ' is op jullie uitstapje..

Toppers, veel bouw, knutsel, schilder en misschien ook zwemplezier, pas goed op elkaar en bedankt voor jullie verhalen.

• 18 Juli 2016 - 21:50

Jens:

Het gaat helemaal goed hier thuis Fleur. Behalve toen ik de bal van het dak van de schakel wilde pakken en ik niet meer van het dak durfde. Toen heeft Olivier papa gehaald en kwam alles weer goed. Het is wel saai thuis zonder jou en Levi. Gelukkig hebben we thuis wel een fijne wc pot. Niet zoveel ongezonde dingen nemen Fleur. Ik ben ook druk met bouwen geweest met de speelweek net als jullie, alleen hebben ze alles weer afgebroken. Ik heb lekker in de regen gezwommen en me kleren ook.(die had ik buiten laten liggen)

Groetjes Jens

(Ik mis je wel een beetje)

• 19 Juli 2016 - 16:13

Liselotte:

Lieve allemaal (en in het bijzonder mijn lieve vader en zusje),

Wat een leuke verhalen en foto's. Volgens mij hebben jullie het zo slecht nog niet! Al begrijp ik wel dat de pizza en patat inmiddels jullie neus uit komt :)
    Super wat jullie doen. Hopelijk hebben jullie het net zo gezellig als wij een aantal jaar geleden.
    Pap, ik ben wel een beetje jaloers hoor op je tripje naar Sculeni. Had zelf ook nog graag terug willen gaan.

Nu hopen dat jullie snel weer goed aan de slag kunnen!

Heel veel succes nog even en tot snel!!

Liefs,
    Liselotte